torsdag 26 januari 2012

LCHF-bröd

Lena och jag har bakat LCHF-bröd idag. Det blev jättegott. Vi provsmakade det sedan med mycket smör på, det var så gott! Nästa gång gör vi dubbel sats.

Här är receptet:

MITT KRYDDIGA BRÖD

2 ägg
2 krm salt
1 tsk bakpulver
1 msk rapsolja
1 msk psylliumfrön
4 msk sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1/2 dl hela linfrön
1/2 tsk kanel
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa äggen och saltet med elvisp.
Vänd ner bakpulver, frön och kryddor i äggsmeten. Det ska bli en lös smet så låt inte fröna fylla ut för mycket. Har du använt små ägg kan du behöva ta lite mindre mängd frön.
Tillsätt oljan.
Häll smeten på ett bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen cirka 20 minuter.

9 kommentarer:

  1. Jag kan intyga att det blev smaskens gott. Nästan som ett knäckebröd. Det kommer nog att bli en favorit för mig.

    Vi sa att vi skulle testa fler recept framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att jag då också får provsmaka....

      Radera
  2. Ohhhhhh, så gott och som Du skriver Lena nästan som ett knäckebröd.......mmmmmmmmm

    SvaraRadera
  3. HÅLL TUMMARNA FÖR GILBERT I MORGON FRÅN KL 11.00-CA 13.00. HAN ÄR JÄTTENERVÖS FÖR DEN TEST HAN SKALL GÅ INGENOM GÄLLANDE HEMTJÄNSTHJÄLP FÖR TILLAGANING AV MAT.
    Gilbert har själv valt denna testen för att på så sätt bevisa att han har behov av att ha hjälp med matlagning.
    Jag skriver ner hans egna ord gällande testen "Mamma, jag är så orolig för att jag skall göra bort mig och då får jag kanske inte någon hjälp med matlagningen framöver."
    SNÄLLA HÅLL TUMMARNA FÖR HONOM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller tummarna allt vad jag orkar...!!!

      Radera
    2. Jag håller också alla mina tummar!!

      Radera
    3. Tack Lena och Lisa! Nu är det över - känns lite konstigt - har lite svårt för att veta om det gick bra eller ej. Nu får jag vänta tills vi får ett svar........phu

      Radera
  4. Hej Gilbert !
    Jag håller också tummarna !!
    Kram från Ankie

    SvaraRadera