söndag 3 mars 2013

Leonard Cohen på svenska


I går var vi på Bäckaskogs Slott och lyssnade på Janerik Lundqvist som sjöng Leonard Cohen-låtar. Musiken var lugn och vacker och vi njöt hela tiden, vi satt längst fram. Det var två unga tjejer som också sjöng, den bästa kör som jag hört! Och så var det en gitarrist och en tjej som spelade fiol. Det var jättebra faktiskt!

I pausen köpte jag ett glas vin. Det var så trevligt att sitta och titta på hur fint det var i slottet, vi kände oss nästan kungliga.

Jag pratade med töserna i kören efteråt, och sen pratade jag med Janerik. Jag sa "ni var jättebra!" och då blev de glada. Jag tyckte om att de tog sig tid att prata med mig. Det var bra gjort av dem. Jag vill jättegärna lyssna på dem fler gånger för de sjöng och spelade så bra.

Lena köpte en skiva av Janerik. Hon och jag ska bjuda in mamma till kolonistugan i sommar. Då ska vi sitta med levande ljus och lyssna på skivan till ett glas vin. Det blir bra, det kommer att bli en Leonard Cohen-kväll för oss. Det ser vi fram emot.

Efter konserten åt vi mat. Det var dukat fint med vita dukar, levande ljus och mycket god mat. Jag tog två gånger och Lena orkade bara en gång. Men sen drack hon kaffe och tog fyra chokladbitar till. Jag känner henne rätt, jag har lärt känna henne utantill och innantill. Jag vet att hon gillar kakor och choklad och tårta.

Slottet var stort och det var högt i tak. Det fanns vackra lampor och levande ljus och det ekade nästan när man pratade. Mamma har varit här på kurs en gång.

Den här kvällen var underbar, det var riktigt härligt.

Janeriks HEMSIDA.

14 kommentarer:

  1. Låter som att Ni har haft en festlig kväll - ser framemot Leonard Cohen-kvällen tillsammans med Er!!

    SvaraRadera
  2. Hej Gilbert,
    så trevligt Du har skrivit om vår Leonard Cohen kväll och med fina bilder.Vi tackar så jätte mycket för den fina reklam som du har givit, bättre än tidningarnas.
    Lycka till med Din blogg!

    Hälsningar från körtjejerna
    Ingela och Kaisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack körtjejerna för att Ni har kommenterat i Gilbets blogg....!!! Ni gör honom stolt!!!!

      Radera
  3. JAG vill också vara määääääää...............Kung Gilbert! Var hittar ni alla trevliga saker??? Måste berömma Lena för hennes text av Gilberts ord!!! KRAMMMMAR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill också att Du ska var määäääääää - är helt säker på att Gilbert o Lena tycker detsamma!!!

      Radera
    2. Tack, snälla Pia. Jag blir så glad för jag vill ju att det ska vara Gilberts tankar jag förmedlar. Jag hoppas att jag lyckas lite med det och att ni känner igen honom i texterna. Vi lusläser tidningen för att hitta tips på nya kul upplevelser, samt här: http://www2.kristianstad.se/sv/evenemang/start

      Radera
    3. Ja, Lena de lyckas Du verkligen med!!!!

      Radera
    4. Tack till dig också Kerstin...!!!

      Radera
  4. Är jag på snusen?? KRAAAAAAAAAMAR menar jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kraaaaammmmmar tillbaka - nu är jag määääää på snusen!!!!

      Radera
  5. Å jag vill åxå va mä!
    ...och om jag får komma tar jag hellre en öl till musiken. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte tänka mig något annat än att Du också får vara määääää!!!

      Radera
  6. Riktig höjdar kväll ni hade. Det är så mysigt å fint på Bäckaskog slott. Kan tänka mig att vin smakar gott i den miljön, ja även choklad =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Lotta visst måste de ha varit en riktig höjdar kväll...!!!

      Radera