torsdag 29 december 2011

Julafton hos Jeanette och Leif

Jeanette, Leif och jag fixar maten

Här sitter vi och äter

Britt och Leif


Julen firade jag och morsan i Furuboda hos Jeanette och Leif. Jeanette har en sommarstuga som ligger nära stranden, där är helt underbart faktiskt.

När vi kom dit blev vi bjudna på glögg och pepparkakor och så tittade vi på Kalle Anka klockan tre. Sen hjälpte alla till att duka fram julmaten. Vi hade beställt mat, jag tyckte faktiskt att det inte var bra. Ska man ha skinka så ska det vara riktigt, man ska köpa och griljera själva. Det har mamma och jag alltid gjort. Det var lite snålt med prinskorvar, jag hade velat ha mer. Men det smakade gott ändå.

Vi brukar öppna julklapparna innan maten men i år tog vi det efteråt istället. Jag var tomte och hade en tomteluva. Jeanette hjälpte mig att läsa på paketen och viskade i örat vem som skulle ha dem. Mamma fick tre paket av mig. I det stora paketet var det en radio som hon kan ha i stugan. Och så fick hon en batteriladdare. När hon öppnade det frågade hon "vad är detta?". "Jo, det är en batteriladdare", sa jag, "den kan vi ha i stugan".

Jag fick pengar och vin från Jeanette och grabbarna. Av mamma fick jag en målarväska med färg, palett och målarduk. Jag fick tavla och färg av Britt.

Senare på kvällen spelade vi spel, vi hade så roligt att vi låg dubbla av grin. Vi sov över där på natten och åkte hem klockan elva dagen efter. Vi var helt slut.

9 kommentarer:

  1. Hej Gilbert!
    Jag o Pia firade också julafton en bit från storstaden. Vi var hos min bror o hans fru som bor vid Nyteboda (utanför Lönsboda). De bor jättefint på ett lantställe precis vid sjön Immeln. Vi hade trevligt där och åt gott. Till skillnad från dig Gilbert så åt jag nog några prinskorvar för mycket för jag blev tvungen att knäppa upp livremmen när vi hade käkat. Efter julbordet spelade vi också spel. Jag är inte riktigt säker på vad det hette. Det kan ha varit "Ordjakten" eller något liknande. Det var väldigt roligt. Jag o brorsan bildade ett lag. Pia o brorsans fru bildade nästa lag och brorsans tre ´barn´ (19,21 och 23år) bildade sista laget. Alla lagen var bra men jag o min bror var bäst! Jag tror att vi vann de flesta gångerna. Pia instämmer säkert!
    Det var kul å höra att Ni haft en trvlig jul så det återstår bara att önska er ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Julskinkan är det viktigaste på julbordet!! Allt det andra kan man köpa färdigt tycker jag...

    SvaraRadera
  3. Rikard säger att deras lag var bäst... Det är inte riktigt min bild av det hela...Men spelet var kul!! "Med andra ord" hette det.

    SvaraRadera
  4. Jag åt lamm på julafton. Inte en enda köttbulle eller prinskorv i sikte...

    SvaraRadera
  5. Ja, vi hade en trevlig julhelg med många goooa skratt!!

    SvaraRadera
  6. Nja, vi vet inte om vi skall tro på Dig Rikard vad det gäller Ditt lag och vinst..???

    SvaraRadera
  7. Vi önskar alla trogna bloggläsare ETT GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
  8. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag Dig o Mamma !!! Kraaaaam

    SvaraRadera