onsdag 22 juni 2011

Några tänkvärda rader

Här är en text som jag fått av grannen. Den är så bra.

Jag blir ofta tillfrågad att beskriva erfarenheten av
att leva och uppfostra ett barn med
handikapp.
I ett försök att hjälpa människor
som inte delar
denna erfarenhet, att förstå det, att
föreställa sig
hur det skulle kännas, så är det så
här...

När man ska ha barn, är det som
att planera en
sagolik semesterresa till Italien.
Du köper en massa resehandböcker
och gör
underbara planer.
Coloseum, Michelangelo, lutande
tornet i Pisa,
Gondolerna i Venedig. Du lär dig
konversera på
italienska.
Allt är mycket spännande.

Efter månader av spänd och otålig
förväntan,
kommer så slutligen dagen D.

Du packar dina väskor och reser

iväg. Åtskilliga
timmar senare, landar planet.
Flygvärdinnan kommer och säger,
"VÄLKOMMEN TILL HOLLAND".

"HOLLAND!" halvropar Du.

"VAD MENAR DU MED HOLLAND?
JAG HAR BESTÄLLT EN RESA
TILL ITALIEN!
Jag ska vara i ITALIEN!"
HELA MITT LIV HAR JAG
DRÖMT OM ATT
RESA TILL ITALIEN!

Men det har blivit en förväxling i

flygrutten.
De har landat i Holland och där
måste du stanna.

En viktig sak att komma ihåg är att

de har inte tagit
Dig till en hemsk, vidrig oanständig
plats, full av
farsot, svält och sjukdom. Nej, det
är bara en
annorlunda plats.

Så Du måste gå ut och köpa nya

resehandböcker.
Och Du måste lära Dig ett helt nytt
språk. Och Du
möter en helt ny grupp av människor
som Du aldrig
har mött tidigare.

Det är som sagt en annorlunda

plats. Det är en
långsammare takt här än i Italien,
mindre
glamoröst.
Men efter att ha varit där ett tag
och Du har hämtat
andan och sett Dig omkring så börjar
Du lägga
märke till att Holland har
Väderkvarnar, Holland
har Tulipaner och Holland har
t.o.m. Rembrandt.

Men alla Du känner är upptagna

med att resa till
och från Italien, och de skryter om
hur underbar
deras tid i Italien har varit.

Och då så säger Du kanske till Dig

själv; "JA, DET
VAR DIT JAG SKULLE. DET VAR
VAD JAG
HADE PLANERAT".

Men om Du ödslar Ditt liv med att
sörja över det
faktum att Du inte kom till Italien
så blir Du aldrig
fri att uppskatta och njuta av det
riktigt speciella,
verkligt underbara med Holland.

8 kommentarer:

  1. Ja, precis så här är det! Tack Gilbert för att Du förstår - resan som blev till ett annat land än vad vi hade tänkt oss - och tack Lena för att Du också förstår och för att Du är en fantastisk "sekreterare,matmamma,ledsagare och medmänniska!"

    SvaraRadera
  2. Det var en jättefin text!!! Tårarna kom. Fantastiskt bra liknelse. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag blir också så rörd! Texten beskriver egentligen hur det är att vara människa.

    Tack för att jag får vara med på er resa...

    SvaraRadera
  4. Ja, hela livet är en resa men ibland blir det inte som man planerat men som vi vet så kan det bli bra ändå!!

    SvaraRadera
  5. Glad Midsommar önskar jag Dig o Mamma !!! Stooor Kraaam

    SvaraRadera
  6. Tjena Gilbert!
    Hoppas ni du får en trevlig midsommar! Har du sparat några tyska öl till ikväll?

    SvaraRadera
  7. glad midsommar på er!

    SvaraRadera
  8. Glad Midsommar! Och tack för i går, det var så trevligt och gott!

    SvaraRadera