tisdag 14 juni 2011

Öresund Runt

 Fikapaus mitt i smeten (Triangeln Malmö)

 Den fina citytunneln i Malmö


 Båttur i Köpenhamn

Lena och jag gjorde en liten semesterresa runt Öresund. Vi köpte biljetter som kostade 249 kr var och de visade vi upp varje gång vi åkte med tåg eller båt.

Resan började med Öresundståget till Malmö där vi hoppade av vid Triangeln. Vi åkte genom Citytunneln och det var helt underbart. Där åkte vi rulltrappor upp och ner, och sen ner och upp innan vi hittade var vi skulle gå ut. Det blev en himla massa rulltrappor.

Vi köpte vars en kopp kaffe på McDonalds och satte oss sen mitt emot Hotel Hilton, det största hotellet någonsin. Och där åt vi tunnbröd som Lena hade med sig. Hon hade bakat kokoskakor också men det orkade jag inte äta, jag var proppmätt. Det är mycket trafik i Malmö, alldeles för mycket. Det är lugnare i Kristianstad. Men det var riktigt fint att komma dit på besök.

Sen fortsatte vår resa över Öresundsbron och nästa gång gick vi av vid Tivoli i Köpenhamn. Här var det ännu mer trafik och massor med människor. Vi gick in på McDonalds för att köpa vanligt vatten och Lena höll på att ramla omkull när de ville ha 62 kr för två flaskor. Men då betalade jag.

Vi köpte biljetter till sightseeing för att se mer av Köpenhamn. De kostade 250 kr styck, det var dyrt men värt priset. Den varade mer än två timmar. Först åkte vi med en buss med två våningar. Vi satt högst upp. Det fanns inget tak så det fläktade härligt. Vi fick se Lille Havsfruen och en massa annat. Sen åkte vi båt lika länge. Vi åkte under många broar och vi fick böja oss varje gång för att inte slå i huvudet.

Efter att ha sett så mycket var vi jättetrötta. Vi gick till stationen och jag kom ihåg att vi skulle åka från spår 26. På bussen i Köpenhamn satt ett gäng kärringar bakom oss som tjattrade hela tiden. Jag hade lust att säga till dem att hålla tyst. Därför tyckte vi att det var så skönt på tåget mot Helsingör och vi hade tänkt att sova en stund. Men då kom det upp ett gäng slynglar som spelade hög musik och rapade.

Från Helsingör åkte vi båt till Helsingborg. Då åt vi räkmacka och drack vars en öl. Det behövde vi efter den långa resan. Framme i Helsingborg var det fullt med poliser. Jag tror att det skulle vara någon fotbollsmatch.

Resan avslutades med tåg tillbaka till Kristianstad. Vi var så trötta att vi satt tysta nästan hela vägen hem och Lena somnade en stund. Det har varit en mycket bra resa, vi var iväg elva timmar. Allt har fungerat bra och vi har upplevt så mycket.

4 kommentarer:

  1. Sicken trevlig tur ni har varit på!Jag förstår att ni var trötta på hemresan.Kram

    SvaraRadera
  2. Jag förstår nu varför Du var så tystlåten när Du kom ner till kolonin på kvällen......men dagen efter berättade Du hur trevligt och roligt Ni hade haft!!!

    SvaraRadera
  3. Det var en jättetrevlig resa!

    SvaraRadera
  4. Fina bilder!Citytunneln ser väldigt modern ut...

    SvaraRadera