måndag 27 juni 2011

Midsommarafton i kolonistugan

Moster Britt

Moster Inga

Midsommarmat

Vi övertalade moster Britt och moster Inga att komma hit och fira midsommar. Vi släktingar kan hålla ihop. Jag ringde Inga och bjöd henne och hon blev så rörd att hon nästan började gråta. Annars hade hon suttit hemma själv. Jag sa: "då är du fan välkommen hit".

Britt cyklade hit från Åhus. Hon hade sovsäck med sig för hon sov över här på natten. Inga kom med bussen och hon tappade nästan hakan när hon såg havet av blommor i vår trädgård.

Vi grävde upp våra potatisar. Vi hade två plantor och det var massor med stora potatisar. Det var sketagod potatis. Mamma hade gjort romtårta, den var jädra god kan jag säga.

Efter vi ätit satte jag ut krocketbanan, en svår bana tyckte mamma men jag tyckte den var lätt. Sen satte mamma ut en annan bana och den var också lätt. Alldeles för lätt, tyckte jag. Mamma vann båda gångerna, det klarade jag för det är ju bara lek.

När vi spelat klart dukade vi upp sill och potatis. Det smakade så bra. Vi hade trevligt och mamma sjöng sin berömda snapsvisa.

När Inga hade åkt hem bäddade vi inne i stugan. Då var jag så trött att jag nästan somnade när jag satt i soffan.

4 kommentarer:

  1. Du skriver så trevligt Gilbert! Jag fick många goda skratt när jag läste i bloggen i dag.....det var precis så.....vi hade en fantatstiskt trevlig midsommar...med många goa skratt.....!!! VI BEHÖVER VARANDRA!!!!

    SvaraRadera
  2. NI SOM FÖLJER GILBERTS BLOGG - KOLLA IN BLOGGEN OM ÖRESUNDSRESAN - NU ÄR DET DOKUMENTERAT MED BILDER!

    SvaraRadera
  3. Härligt att få läsa om er midsommar! Du har helt rätt,att släkten ska hålla ihop! Det ser ut som det blev en kanontrevlig fest!!

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara föreställa mig hur livat det måste ha gått till. Jag vet ju såna tävlingsmänniskor både du och Kerstin är. Och det vet nog hela Sommarstaden också vid det här laget. Och hela området kan nog den berömda snapsvisan nu...

    Ni är en sån go familj! Var rädda om varandra!

    SvaraRadera